Vacanța de vară: Bienala de Arte de la Veneția 2024 (retrospectivă)

Bienala de la Veneția este unul dintre cele mai prestigioase evenimente culturale internaționale dedicate manifestărilor artistice din domeniile arte vizuale, arhitectură, muzică, teatru, dans, cinematografie. Fiecare ediție organizată oferă un melanj eclectic de proiecte artistice reprezentative fiecărei țări participante.
Bienala încă este deschisă, respectiv până în 24 nov. 2024, așadar o mai puteți vizita, dacă n-ați făcut-o încă. Eu aș reveni mâine, dar am mult de lucru în atelier.
În vacanța de o lună și două săptămâni, petrecută la Veneția, Bibione, Graz și Viena, ne-am concentrat mai mult pe artă, respectiv cele două secțiuni esențiale ale Bienalei de Artă de la Veneția. Am avut o vară superbă, cu ieșiri minunate în natură, fie la munte, mare, cabană, fie cu prietenii sau doar cu familia, dar luna august și o săptămână din septembrie au fost dedicate locului unde se întâmplă cel mai prestigios eveniment artistic mondial, care are loc o dată la doi ani: La Biennale d’Arte di Venezia.
Vacanța planificată a avut ca destinație Veneția nu doar pentru iubirea noastră pentru cel mai frumos loc din lume, ci – mai ales – pentru La Biennale d’Arte di Venezia 2024, a 60-a ediție a bienalei, pe care am mai vizitat-o de câteva ori până acum.
Cele două secțiuni, Giardini și Arsenale, plus expozițiile din palate, galerii, muzee și alte superbe locuri în care au avut loc expoziții de arte vizuale, au fost un pic ocolite, deoarece vizita noastră la bienală a avut loc simultan cu Festivalul de Film, muzică și alte manifestări culturale care au loc anual, firește și în anul bienalei. Biennala, cu familiarele sale Giardini și Arsenale, aproape de San Marco, de Café Florian și de casa noastră pentru o vreme, ne-a fascinat. Dar mai întâi să simțim (de parcă n-am face-o de atâta timp) „arta” de a fi „Străini pretutindeni” – „Stranieri Ovunque”, tema segmentului de arte plastice din festival.

La Biennale Arte 2024: „Foreigners Everywhere”.

Curatorul ediției din 2024, a 60-a, Adriano Pedrosa, director artistic al Museu de Arte de São Paulo, a explicat tema bienalei într-o conferință. El a numit expoziția „Foreigners Everywhere” – Străini pretutindeni, Stranieri Ovunque.

„Străini pretutindeni”, o sintagmă cu dublu sens.

Adriano Pedrosa și-a explicat alegerea: „Fundalul este o lume care se confruntă cu crize multiple privitor la circulația și existența oamenilor între țări, națiuni, teritorii și granițe, care reflectă pericolele și capcanele limbii, ale traducerii și ale etnicității, exprimând diferențele și disparitățile condiționate de identitate, naționalitate, rasă, sex, sexualitate, bogăție și libertate. În acest peisaj, sintagma Foreigners Everywhere are – cel puțin – un dublu sens. În primul rând, oriunde te duci și oriunde te afli vei întâlni străini – ei/noi suntem peste tot. În al doilea rând, indiferent unde te afli, ești întotdeauna, cu adevărat și în adâncul sufletului tău, un străin”.

Există artiști care sunt ei înșiși străini, inclusiv în țara lor, alții sunt migranți, expatriați, diasporeni, emigranți, exilați și refugiați. „În special pe cei care s-au mutat între Sudul Global și Nordul Global”. Colonialismul. Decolonizarea. Sărăcia. Războaiele.

„Expoziția se desfășoară și se concentrează pe producția unor subiecte conexe: artistul queer, adesea persecutat sau scos în afara legii; artistul outsider, care se află la marginile lumii artei, la fel ca autodidactul și așa-numitul artist popular; precum și artistul indigen, frecvent tratat ca un străin în propria țară”.(citat)

Giardini della Biennale.

Pavilioanele țărilor participante, cu lucrările artiștilor care le reprezintă, în urma jurizării. Nu am selectat într-o ordine anume. Și, firește, am postat foarte puțin. Trebuie să vezi Bienala integral, ca să-ți faci o idee. Ca să poți aduce critici constructive, păreri personale fondate, etc etc, trebuie să studiezi la propriu atât lucrările din Arsenale, cât și ale artiștilor expozanți din pavilioanele frumoaselor Giardini.

Bienala de la Veneția 2024, ediția cu numărul 60 are un număr record de intrări ( aproape 2 milioane de intrări). Actuala bienală este mai severă, cu (citez) „mai multă politică explicită decât în alte ediții.” Și problema emigrației. Colonialismul și urmările – migrația. Folclor. Antropologie.

Arta ne exprimă pe noi, restul e un tur de forță, fizic și intelectual, prin Giardini și Arsenale. Mai multe fotografii cu explicații voi posta când mă voi convinge că am suficiente cât să fac o triere bine gândită.

Sfârșitul de august și luna septembrie sunt cele mai frumoase anotimpuri venețiene, cred. Doar că s-au transformat în vară târzie și caniculară. Aș scoate arta (mai) la lumină. Așa politizată cum e. Am fost în Veneția, am prins o vreme de basm, fără ploile care au urmat imediat ce am părărsit La Serenissima, și asta contează.

Participarea României la Bienala de la Veneția ilustrează un dialog cultural cu lumea artei contemporane internaționale, inițiat acum mai bine de 100 de ani, când a avut loc prima sa participare la acest eveniment. Prin prezența la Expoziția Internațională de Artă de la Veneția, România și-a câștigat o poziție respectată pe podiumul internațional al artei contemporane, artiștii români asimilându-se unui nod cultural format din iubitori ai artei, curatori, colecționari și alți operatori culturali.

2024: Șerban Savu: Ce este munca/What work is. Proiect expus în Pavilionul României din Giardini della Biennale și în Noua Galerie a Institutului Român pentru Cultură și Cercetare Umanistică Veneția (Palazzo Correr).

Până pe 24 noiembrie, cel mai important festival de artă din lume – reunește artiștii ale căror lucrări sunt adunate sub tema La Biennale Arte: „Foreigners Everywhere”. Biennale Arte 2024 include 88 de participări naționale la pavilioanele istorice de la Giardini, la Arsenale și în centrul orașului Veneția.

”Arsenale a fost cel mai mare centru de producție din Veneția în perioada ”preindustrială”, aici lucrând în perioadele de maximă expansiune politică și comercială până la 2.000 de muncitori pe zi. Era un complex imens de șantiere în care au fost construite flotele Serenissimei Republici și, prin urmare, un simbol al puterii economice, politice și militare a orașului.

Din 1980, Arsenale a devenit un loc de expoziție al Bienalei cu ocazia primei Expoziții Internaționale de Arhitectură. Ulterior, aceleași spații au fost folosite în cadrul expozițiilor de artă pentru secțiunea ”Open”. Din 1999, a fost implementat un program de îmbunătățire a zonei, care a permis deschiderea pentru public, printre altele, a spațiilor: Teatro alle Tese și Teatro Piccolo Arsenale (2000), Giardino delle Vergini (2009) și Sale d’Armi (2015).

Giardini della Biennale

Venice Giardini sau Giardini della Biennale este o zonă de parc din Veneția, care găzduiește Festivalul de Artă Bienala de la Veneția, o parte importantă a Bienalei culturale a orașului. Grădinile au fost create de Napoleon Bonaparte care a drenat o zonă de mlaștină pentru a crea o grădină publică pe malurile Bacino di San Marco, care este o întindere îngustă de apă care desparte grădinile de Piața San Marco și Palatul Dogilor.

Grădinile conțin 30 de pavilioane permanente. Fiecare pavilion este alocat unei anumite țări și expune opere de artă ale reprezentanților săi, în timpul Bienalei. Câteva dintre pavilioane au fost proiectate de arhitecți de top ai secolului al XX-lea, inclusiv Carlo Scarpa și Alvar Aalto.

Grădinile sunt, de asemenea, renumite pentru numeroasele pisici care aleargă sălbatice în apropiere și pentru unele dintre sculpturile, cum ar fi statuia lui Garibaldi, situată la intrare.”
Prin Giardini din nou azi, dar pe ploaie de data asta! Am revazut cateva pavilioane care mi-au placut!

Anul acesta am văzut, pe lângă pictură manuală și grafică, mult video, instalații, desene pe hârtie si pe material si embrodery.

Câteva imagini din Veneția, majoritatea de la bienală, respectiv secțiunile Arsenale și Giardini della Biennale. Ne revedem, cu arta contemporană a lumii de la bienală, peste doi ani.

Fotografii de Mirela, Xaba și Enya Pete



Articole create 917

2 comentarii la „Vacanța de vară: Bienala de Arte de la Veneția 2024 (retrospectivă)

  1. O, ce frumoasa vacanta ati avut! Si multumesc pentru detalii si imagini,
    draga Mirela! Si cine stie, poate ajungi si pe langa lacul ”Garda”.
    Zile frumoase de final de toamna!❤️😘

    1. Eu îți mulțumesc frumos, dragă Suzana! mai ales pentru urarea de-a ajunge la Lacul Garda! O, m-ar tenta și Como, și alte lacuri superbe din Italia! ❤️😘

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.

Înapoi sus