Frumosul segment Giardini, cu aleile, grădinile și pavilioanele sale superbe destinate expozițiilor țărilor deținătoare, din care nu lipsește cel al României, cu o arhitectură elegantă, au fost surprinzătoare și extrem de variate ca tehnici și modalități de abordare artistică.
Am stat destul de mult în Pavilionul Austriei din Giardini de La Biennale di Venezia, 2024.
Austria a prezentat artă conceptuală. Lucrarea ”Repetiția de balet pentru Lacul Lebedelor” este un spectacol în sine, avem rochia balerinei (Lebăda din Lacul lebedelor), proiecție video nonstop cu repetiții pentru spectacolul de balet și dansul balerinei în fața publicului, în fiecare weekend începând de la vernisajul din aprilie și până azi (probabil va continua până în 24 nov., data închiderii oficiale e bienalei 2024).
Artista austriacă Anna Jermolaewa și coregrafa ucraineancă Oksana Serheieva transformă baletul, dintr-un instrument de cenzură și distragere a atenției (pe vremea sovieticilor), într-o formă de protest politic. Aici, ”dansatorii repetă pentru schimbarea regimului în Rusia”.(am citat)
Artista Anna Jermolaewa, născută la Leningrad (URSS) și emigrată în 1989 la Viena, trasează un parcurs din experiența ei de refugiat politic emigrat în Austria, către rezistența nonviolentă împotriva regimurilor autoritare. În ”Rehearsal for Swan Lake”, realizat în colaborare cu coregrafa ucraineancă Oksana Serheieva (care a dansat în fiecare weekend, mai puțin în săptămânile care coincideau cu Festivalul de Film, exact când am fost noi acolo) Jermolaewa face referire la vremurile de tulburări politice (ex. moartea unui președinte sovietic), când televiziunea sovietică își înlocuia emisiunea programată regulat cu baletul Lacul lebedelor al lui Ceaikovski.
Pavilionul Franței din Giardini della Biennale l-a prezentat pe artistul Julien Creuzet din Martinica, stabilit în Franța.
E primul artist venit din fostele colonii franceze care a reprezentat Franța la Bienala de la Veneția. Sculptorul Julien Creuzet a prezentat o instalație bazată pe materiale textile, care „explorează istoria franco-caraibiană” (citat). Sculpturile textile mari umplu încăperile, însoțite de poezie și un ”peisaj sonor” ales anume.
Titlul original: ”Attila cataracte ta source aux pieds des pitons verts finira dans la grande mer gouffre bleu nous nous noyâmes dans les larmes marées de la lune” (traducere: Cataracta Attila sursa ta de la poalele varfurilor verzi se va sfarsi in marele mare abis albastru pe care ne-am inecat in mareele lunii).
La Biennale di Venezia 2024
Pavilionul României a prezentat la Biennala de Arte Venezia 2024 (perioada 20 aprilie – 24 noiembrie) proiectul câștigător ”Ce este munca” de Șerban Savu. Expoziția se desfășoară la Pavilionul Național din Giardini della Biennale și la Noua Galerie a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția.
Șerban Savu este un artist plastic din Cluj-Napoca, unde trăiește și muncește. E născut în 1978. Considerat parte a grupului de artiști cunoscuți sub numele de Școala de la Cluj, – despre care Casa de Licitații Christie’s scria în 2016 că revoluționează pictura contemporană – alături de Adrian Ghenie, Victor Man sau Marius Bercea, Șerban Savu a devenit un nume de referință în arta internațională prin pictura sa, care explorează o realitate socială a vieții de zi cu zi din spațiul românesc postcomunist. Dar cum realitatea se schimbă permanent, temele pe care artistul le explorează în ultimii doi ani nu mai sunt legate neapărat de tranziția post-comunistă.
Astăzi, Șerban Savu are expoziții personale în galerii de artă contemporană din mai multe colțuri de lume:
Nicodim Gallery din Los Angeles
Muzeul de Artă Modernă, Varșovia, PL
Centre Pompidou, Paris, FR
FRAC Auvergne, Clermont-Ferrand, FR
Zabludowicz Collection, Londra, Marea Britanie
Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), București, RO
La Biennale di Venezia – Arsenale 2024
Secțiunea Arsenale a fost absolut magnifică, atât de diversă, cu atâtea lucrări, artiști și modalități de expresie plastică, cu multă mișcare fizică și intelectuală, că după zile de maraton prn toate galeriile uriașului Arsenale, am revenit la câteva care ne-au plăcut mai mult. și între vizite, am ales să ne delectâm și cu Veneția noastră dragă!
Biennale Arte Venezia 2024
Așa că iată-ne la Arsenale, un superb loc pentru multiple expoziții.
Încep cu India – Pictură murală
Aravani Art Project, o pictură murală în culori saturate, strălucitoare, vii, calde.
Fondat în 2016 în Bangalore, Aravani Art Project își are sediul în mai multe orașe din India.
Photo Xaba Pete
Arsenale – La Biennale d Arte venezia 2024
Rember Yahuarcani, Peru
Tehnica: Acrilice pe pânză
Am întârziat mai mult în preajma lucrărilor pictorilor din Amazonia de Nord. Sunt frumoase, delicatețea tușelor, liniilor, detaliilor contrastează cu forța cromaticii strălucitoare. Deși e o tehnică manuală, clasică de pictură pe pânză, elementele par a fi în mișcare, animate de „spiritele cu care conviețuiesc”, după cum ne dezvăluie artistul.
(Puteți citi și textul în original, am atașat fotografia explicativă).
„Rember Yahuarcani este un pictor, scriitor, curator și activist care aparține clanului Aimeni (clanul stârcului alb) al Națiunii Uitoto din nordul Amazoniei din Peru. Picturile lui Yahuarcani se bazează pe narațiunile mitologiei Uitoto și tradițiile și tehnicile de artă occidentală. Din 2003, vocabularul său artistic a trecut de la un stil descriptiv găsit în picturile sale timpurii la crearea de peisaje lirice, onirice la scară largă, precum cel inclus în Biennale Arte. Prin urme delicate și culori strălucitoare, Yahuarcani prezintă scene care ne invită să ne cufundăm în gândirea, povestirea și viața de zi cu zi Uitoto pentru a vedea și simți lumea dintr-un sistem de credințe diferit. Animalele, plantele, spiritele, oamenii și alte ființe din pădurea tropicală amazoniană care populează picturile sale sunt reprezentate ca fiind conectate molecular între ele; artistul le revendică ca surse de înţelepciune. Yahuarcani își pictează multiplele personaje în continuă mișcare de parcă ar scăpa din identitățile și narațiunile impuse de stat și de lumea occidentală.
Este pentru prima dată când lucrarea lui Rember Yahuarcani este prezentată la Biennale Arte.”(traducere)
( Miguel López)
Fotografii de Enya, Csaba și Mirela Pete