Expresia bunului gust: Van Cleef & Arpels

(Un text scris de Mirela Pete. Reactualizat)

Savurează …cu ochii închiși… aromele prin care poți percepe lumea mai pe  gustul tău…(M.Pete)

VAN CLEEF & ARPELS   Aici, câteva file care vă vor încânta cu siguarnță! (click)

Brandul Van Cleef & Arpels, fondat în 1869 de Salomon Arpels și Alfred Cleef, se specializează și înflorește de-a lungul a 140 de ani de măreață existență, în arta bijuteriilor  luxoase, ceasurilor  luxoase (și ele) și parfumurilor…luxoase, ca să se asorteze cu bijuteriile și ceasurile brandului! Fără picătură de glumă, am tot respectul pentru acești artiști descendenți ai fondatorilor Casei Van Cleef & Arpels, sau angajați ca designeri  care, timp de aproape un secol și jumătate, au ținut ca produsele destinate înfrumusețării vieții celor care le folosesc să poarte pecetea stilului, a bunului gust, a unei prețioase semnături și a originalității. Există un sentiment de securitate, de ocrotire chiar și de mare încredere atunci când, constrâns fiind de necesitatea cumpărării unui cadou de preț, sau pur și simplu dacă ai bani și vrei ceva elegant pentru tine, să poți apela cu o desăvârșită încredere la …un prieten. Pentru că, în esență, brandul care nu te trădează și vine în întâmpinarea dorințelor tale de împlinire estetică și perfecțiune, este cel care te întâmpină cu ceea ce cauți. Și găsești. Destinate oamenilor cu bani, nu înseamnă că nu le putem admira, cunoaște, dori! Ca o operă e artă, pe care o savurezi, privind-o pe peretele securizat al unui muzeu sau unei galerii. Dar știi de ea, o cunoști și astfel devine parte din tine și știința ta. Parfumurile Van Cleef & Arpels se pot cumpăra, nu sunt din cele extrem de scumpe, cum e  Joy de Jean Patou sau Christian Clive!  Primul butic din Place Vendome, Paris, e fost deschis în 1906 , când prețioasa experiență a bijutierilor putea fi materializată în adevărate opere artsitice de orfevrărie și vândute parizienilor avizi de ceva nou în materie de bijuterii. În 1942 familia Arpels emigrează în USA, unde activitatea brandului se extinde rapid. Dar activitatea se reia în Europa postbelică, compania având azi puternice ramificații, atât în Europa, cât și în USA.



În 2009, Casa Van Cleef & Arpels realizează o grandioasă linie de parfumuri de lux, numită Collection Extraordinaire, compusă din 6 esențe de mare preț…Pe noi ne interesează povestea parfumată, veți spune, căutând printre rânduri!… Cum au ajuns maeștri bijutieri și ceasornicari de la Van Cleef & Arpels să creeze un brand excepțional de parfumuri și mai ales…de ce!?

Când marele artist parfumier Jean Claude Ellena a fost angajat de brandul acestor mari bijutieri pentru a le compune primul parfum, a fost măgulit,  fericit, dar și emoționat, chiar dacă talentul și portofoliul îl consacraseră deja ca un mare clasic al genului. Ellena trebuia sa creeze PRIMUL parfum al celui mai luxos brand modern de bijuterii și ceasuri de lux, așa că a fost…FIRST! Adică primul!

Pare atât de simplu…dar a fost atât de laborios, gândit, așteptat, anticipat și comentat, ca orice apariție de divă. Un parfum nou apare ca o mare  divă: strălucește și seduce!(M.Pete) First – Van Cleef & Arpels se lansează în 1976, după ce creațiile bijutierilor Cleef și Arpels fascinaseră o lume-ntreagă. Este vorba de celebrele ceasuri-casete prețioase (Minaudière), ceasuri cu diamant pe lanț original (Cadenas (Padlock) wristwatch Montre), celebrele coliere gen fermoar (Zip necklace, Diamonds) cu monturi de diamante și încheiate ca fermoarele, colierele devenite azi foarte moderne, colierele  Alhambra, din lapis și smaralde, (Alhambra necklace),  foarte apreciate, considerate și azi de mare actualitate, imitate, refăcute, reinventate: priviți-le și-mi veți da dreptate! Să ne bucurăm de imaginea bijuteriilor care au lăsat în urmă orfevrăria greoaie și lipsită de originalitate a vremii (nu generalizez, firește!), creând lucruri  moderne și frumoase, demonstrând că luxul nu constă doar în aglomerări de diamante și perle, ci și în designul artistic, rafinat, original și modern! Originalitatea constă și în faptul că  Van Cleef & Arpels plachează cu folie fină din piatră prețiosă fiecare mm de metal prețios, decorându-l, ca în tehnica mozaic sau vitraliu, cu precizie și asamblare perfectă. Avem de-a face cu o artă mai presus chiar de proiect, de design…care sunt completate fericit de migală și perfecțiune! Și o montură aparte a bucății de piatră prețioasă, făcând un tot unitar cu aurul sau platina, devenind aproape corp comun, în esență…indestructibile! Bijuterii prețioase, ca obiecte de artă și ca preț de cumpărare, extrem de scumpe, dar aceste bijuterii au inspirat parfumul FIRST, iar apoi parfumurile First Pour  Ete, First Premiere Bouquet, Murmure, Feerie.

Cum au inspirat aceste opere de orfevrărie un parfum? Ellena spune că brandul însuși cerea o aromă de lux, unică, nouă, dar totuși clasică, mai puțin fresh, dar modern-aldehidată. Așa vedea parfumierul povestea lui First. Și poate că așa a fost…Inspirat din turcoaze, lapis lazuli, diamante, smaralde și ametiste, First e emblematic, fără a fi, poate, cel mai bun parfum al brandului. Van Cleef & Arpels au lansat multe alte parfumuri  bune, dar First rămâne antologic, deoarece era un act de curaj și obliga, noblesse obligenu poți semna cu un nume mare un parfum mic! E o lege a esteticii și se respectă! Ellena a lucrat la concepția parfumului inspirat fiind de colierele Alhambra și placările fine cu diamante ale accesoriilor de preț. A decis că va fi un mare floral aldehidat, ca predecesoarele sale No 5 sau Arpege Lanvin. Dar fără să se apropie ca aromă! Exclus! Acelea semnau parfumat anumite Case de modă. Acesta a fost și este, practic, ca să mă exprim cât se poate de personal: ”colierul” parfumat al unei case de bijuterii artistice și ceasuri de lux! Nu era ușor, pentru că povestea era lipsită de romantismul unor povești de dragoste de care au beneficiat Shalimar, L Heure Bleu, Nu, Pour une Femme, Aimez-Mois, Madame Rochas sau chiar Arpege, dragostea maternă fiind sublimă și sublimată de acel parfum.

First de Van Cleef & Arpels debutează floral, verde și hesperidat, dar imediat, bergamota și citricele se topesc în note caramelizate și floral-aldehidate alături de  iasomie, hedionă, trandafir turcesc și narcisă. Foarte feminin, ușor cremos și tandru, e o explozie de frăgezime, ca a florilor rare, care par a fi și nu le găsești, dar le bănuiești după mireasmă. Firește că acestă inimă a parfumului adoarme leneș pe notele de bază, care rămân de veghe mult, foarte mult, deoarece acest First a fost creat de Jean Claude Ellena să dureze! Și baza e ambră, mosc, vanilie, trandafir, aldehide care îi sporesc aroma și persistența în timp, dar și santal cald, ademenitor! Un parfum clasic și modern prin insolență, destinat oricărei femei, dar preferat de femeia modernă și romantică atunci când e doar ea.., trăsături care mereu se vor îmbina armonios, indiferent de alte păreri. Poate fi purtat în orice anotimp, la ținute luxoase sau lejere, dar croite din materiale bune și foarte feminine. Asortat cu bijuterii artistice, semnate sau nu Van Cleef & Arpels, parfumul First este o poezie modernă în deplin acord cu bijuteriile semnate omonim. E bun, e frumos, e magic! E First.

First e o story care continuă, așa cum, după primul…First, au apărut mai multe nuanțe parfumate numite First, flaconul păstrând forma care l-a consacrat, dar schimbându-și  culoarea, cu ușoare devieri de formă, fără a fi radical schimbat designul. First adaugă numelui o alură de sezon, de  tandrețe, devenind un alai de First-uri, foarte frumoase! Au apărut ulterior First Love, First Pour Ete, First Premier Bouquet, toate bucurându-se de succes și admirație, parcă fiicele primului First fiind chiar mai apreciate! Personal, chiar iubind  încă parfumul First, pefer First Love, sau parfumul Van-Cleef & ArpelsMurmure, care e o comoară de miresme și prospețime, toate captate într-un flacon de o rară inspirație. Pot spune că designerul s-a întrecut pe sine! Și Les Saison, din care aleg fără rezerve L’ Ete și Le Printemps, poate și pentru ca L’ Hiver și L’ Automne îmi plac la fel de mult ca arome, dar nu și ca anotimpuri…și cu asta am spus tot!

Superbul parfum Feerie, deosebit ca aromă și design al flaconului, susține originalitatea și curajul creator al brandului, care niciodată nu a făcut concesii modelor trecătoare, insistînd să creeze , în schimb, mode statornice și personale, noi și originale!

În anul 2009, Van Cleef & Arpels a surprins iubitorii de parfumuri bune cu cele șase parfumuri din Collection Extraordinaire, o grandioasă linie de mare preț și gust pentru savurarea …cu ochii închiși…a aromelor prin care poți percepe lumea… mai pe gustul tău. Voila!


Articole create 906

40 de comentarii la „Expresia bunului gust: Van Cleef & Arpels

    1. Mirosul personal, da.
      Parfumul…ei, asta-i în funcție de NAS. Pe care eu îl am. La fel de bun ca al marilor parfumieri. 😉

  1. Coano Mirelo , doar la vitrină .
    Dar e bine, că e băieţi de treabă Arpelşii ăştia , nu au pus preţurile în vitrină, ca să nu reteze brusc visele ( sau pentru că nu le intrau zerourile-n vitrină ??? – şi au ăia nişte vitinoaieeeeee ).

    1. Coane stelule, știu!
      Așa mă uitam și la Klimt, la muzeul din Viena, cu toate că știam că unul din tablourile lui s-a vândut cu 1.300.000 eur. Dar tot le admir, că-s opere de artă! 😉

  2. Nu sunt un priceput în ale parfumurilor, din păcate, aşa că îi voi lăsa pe ceilalţi să se pronunţe. Dar sunt sigur că mirosul nu este de lepădat. O seară cât mai bună, Mirela.
    Astăzi am fost mult mai atent la ceea ce se tot spune despre Mona Lisa, sincer să fiu şi chiar nu ştiu ce să cred… Or avea sau nu dreptate?

    1. Subiectul este controversat încă din Renaștere, așa că, în ultimii ani a declanșat o adevărată isterie! Că e portretul unui bărbat, nu mai încape îndoială. Nu voi aborda subiectul pentru că sunt prea multe voci academice care au găsit diferite răspunsuri….Dar rămâne deschisă tema. E straniu, cel puțin! E Leonardo! 😉
      Tânărul asistent al maestrului renascentist, cunoscut sub numele de „Salai”, a fost modelul care a pozat pentru celebrul portret Mona Lisa. Știam asta din facultate, cred că se știa demult! Frumosul iubit al lui Leonardo, Salai, a fost și modelul pentru controversata pictura Sf. Ioan. Uite-o aici:
      http://f1.corect.com/sites/news.corect.com/files/server-1/news/2011/01/sfantul%20ioan.260x500x0resized.jpg

  3. Mirela, am intrat in lumea magica cu butterfies, diamonds, tot felul de mirosuri elegante, fine, ademenitoare…
    Imi place si filmuletul de prezentare, l-am si adaugat la favorite. 🙂
    Frumos! felicitari!
    O seara frumoasa, Mirela!

    1. Gabi, e superb filmul. Tot ce fac ei e feeric, fără a ieși din sfera bunului gust, ceea ce e admirabil. O seară…feeric parfumată! 🙂

    1. -X-, nu numai în primul rând…ci de fiecare dată! Cu toate că…cine știe!? Cât despre parfumuri, se pare că L’ Ete și Le Printemps sunt mai accesibile și foarte bune! 😉

  4. o, o, o!
    Asta da brand! Mai, dar ce bine arata ceasurile si ce fain e site-ul, exceptional. Am avut un van Cleef, parfum, dar imi era cam ciudat. Prefer un Chanel, nu sunt adepta. Murmure al lor e foarte bun. Foarte complet articol, bravissimo! Esti buna! 😉

  5. Era culmea sa lipsesc. Le-am vazut aprozarele, ca sa fiu in tin cu modul ironic in care ati discutat. 🙂
    Frumoase, n-am ce comenta. Eu doar admir. Dar sa stii ca parfumurile lor nu sunt chiar asa de scumpe precum bijuteriile. Daca 1000 de lei e o avere, atunci da, sunt scumpe. Dar Clive Cristian de care pomenesti mai sus are parfumuri de 100.000 de euro, asa ca Van Cleef sunt decenti la capitolul asta. 😉
    Cartea, da! Va fi! 🙂
    Multe bucurii Enyei si vacanta placuta in continuare! 😛

    1. Eu îmi doresc să văd vitrinele lor. Am văzut multe magazine în Paris, dar de ei n-am dat. Am văzut Bvlgari în Veneția și am rămas mută de admirație, ca și la Shiseido, tot în Veneția, pe Ponte di Rialto, cu parfumurile lui Serge Lutens în vitrină, la prețuri extrem de accesibile! Mulțumesc pentru urări, apreciez! 🙂

    2. Am văzut azi vară, la tine. Merita, dar știu că ai avut bucuria unei Laura Biagiotti cu al său Venezia și te-a bucurat mai mult. Oricum, un Sa majeste la rose ar fi meritat. Ei, Venezia-i tot Venezia, asta este, fabuloasa! As vrea sa vad Bvlgari, ai poze? Grazie! 🙂

  6. Pingback: Cairo « Ioan Usca
  7. Pingback: 48 « Andi Bob
  8. ”în esență, brandul care nu te trădează și vine în întâmpinarea dorințelor tale de împlinire estetică și perfecțiune, este cel care te întâmpină cu ceea ce cauți.”

    Excelent!
    Spuneam si eu candva ”notiunea de modestie nu-si are relevanta decat intr-un cadru valoric” 😉

  9. super parfum!!detin acest parum pana la ora actuala si sper din tot sufletu sal detin pana la sf vieti(asta daca imi va permite buzunaru)..

Dă-i un răspuns lui 48 « Andi Bob Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.

Înapoi sus